Lainanhaku ja -myöntäminen on kahden vastuullisen osapuolen kauppaa

26.09.2018 12:48

Blogi lainanhaku

Eettisyys ja vastuullinen toiminta on meille Euroloanilla tärkeää. Noudatamme Suomen lakia ja alan säännöksiä sekä kuluttajansuojaviranomaisten ja -järjestöjen suosituksia.

Haluamme olla paitsi vastuullinen lainanmyöntäjä, myös tukea vastuullista lainanottoa. Siksi onkin hyvä käydä läpi, miten jokainen voi omalta osaltaan varmistaa lainansa olevan kestävällä pohjalla.

Täytätkö lainaehdot - ja haetko harkitusti

Euroloanilta voivat hakea lainaa kaikki vähintään 20-vuotiaat Suomen kansalaiset, joilla on vakituinen osoite Suomessa sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vaikka lainaa voi hakea helposti verkkolomakkeella, haluamme ehkäistä ylivelkaantumista ja siksi tarkistamme aina ennen lainapäätöstä hakijoiden maksukyvyn. Tarkistusprosessin jälkeen saatamme myöntää alkuperäistä hakemusta pienemmän lainan tai evätä lainapäätöksen kokonaan.

Haluamme kannustaa myös asiakkaitamme vastuullisuuteen. Laina on sitoumus, joskus pitkäaikainen sellainen. Suuremmassa lainasummassa takaisinmaksuaika voi olla useampia vuosia - siksi lainaa hakiessa on hyvä punnita summan lisäksi myös sen tarpeellisuutta ja kiireellisyyttä. Selvitä jo ennakkoon, kauanko suunnittelemaasi summaa maksaa takaisin ja voitko tehdä kerralla suurempia lyhennyksiä, jos rahatilanteesi sen sallii.

Lainanhaun käsitteet tutuiksi

Ennen lainanhakua kannattaa myös varmistaa, että lainaan liittyvä termistö on hallussa, jolloin lainojen vertailu on helpompaa ja takaisinmaksettava summa avautuu kokonaisuudessaan. Tässä lyhyt kertaus muutamasta tärkeästä termistä:

•  Nimelliskorko tarkoittaa lainasta perittävän koron määrää, eikä se sisällä muita lainaan liittyviä maksuja.
  •  Todellinen vuosikorko taas sisältää nimelliskoron lisäksi kaikki lainaan liittyvät muut maksut kuten perustamiskustannukset (Euroloanilla 0 euroa), tilinhoitomaksut ja   käsittelykulut.
  •  Takaisinmaksettava kuukausierä määräytyy lainan summan, laina-ajan sekä todellisen vuosikoron mukaan.
  •  Euroloanilla takaisinmaksuaika on lainasta riippuen 3-60 kuukautta.

Kannattaa siis miettiä omaa lainan tarvetta ja tutustua hinnoitteluumme ennen päätöksen tekoa. Oikein hoidettuna ja otettuna laina auttaa yllättävien kulujen kanssa eikä sen takaisinmaksu lisää stressiä tai aiheuta velkaongelmia. Euroloan tukee vastuullista lainanottoa: se on niin meidän kuin asiakkaidemme yhteinen etu.