Lainaa suomalaiseen tapaan: Marko vie Maijan illalliselle

01.02.2019 11:00

Lainaa-suomalaiseen-tapaan-Marko-vie-Maijan-illalliselle

Marko auttoi herrasmiehen elkein Maijan istumaan tuolilleen ja istuutui pöydän toiselle puolelle. Ravintola oli lauantai-iltana tupaten täynnä ja Marko kiitteli hiljaa mielessään kaukonäköisyyttään, että oli muistanut varata pöydän hyvissä ajoin etukäteen.

“Tää on ihana paikka”, Maija hymyili ja tutki ruokalistaa uteliaana. “Ja nää pääruoat kuulostaa aivan taivaallisilta… Mä en yleensä ota kasvisvaihtoehtoa ravintoloissa, mutta ehkä nyt voisi kokeilla, kun täällä on selkeästi uusia ideoita listalla.”

Marko liikahti tuolillaan ja tutki ruokalistan kasvisvaihtoehtoja levottomin katsein. Maija oli vuoden alusta alkanut lisätä kasviksia heidän ruokavalioonsa, mikä oli ajoittain haastanut lihansyöjä-Markoa. Kinkun vaihtaminen tomaattiin leivän päällä ei ollut tuottanut suuria vaikeuksia, mutta saunamakkarasta luopuminen otti vieläkin koville.

“Mä taidan tilata tuon lehtipihvin”, Marko totesi muina miehinä ja sulki ruokalistan. Maija kohotti kulmaansa ja hymyili viekkaasti pöydän toiselta puolen.

“Hyvä yritys, herraseni, mutta eikös me sovittu että punaista lihaa vain pari kertaa viikossa?”

Markon hartiat painuivat, mutta hän vastasi hymyyn. “Niin taidettiin sopia.” Hän onki ruokalistan uudelleen käteensä. “Noo, miten sitten olisi…. vaikka toi teriyaki-lohi?”

Maija nyökkäsi: he olivat sopineet vähentää lihankulutusta ja korvata sitä osittain kalalla. “On se vähän kallis, mutta kala on terveellistä. Ja ekologisempaa kuin ne sun lehtipihvisi.”

Marko kuuli lämmön Maijan äänessä ja päätti kokeilla vielä onneaan. “Voitaisiin ottaa myös viinit aterian kanssa”, hän ehdotti toiveikkaana. “Ja ehkä suklaakakkua jälkkäriksi?”

Maija mietti hetken. “Jos meillä on varaa?” hän epäröi, mutta äänensävy oli kiinnostunut.

“On meillä”, Marko vakuutti. “Otin vähän tukea Euroloanilta päivällä. Kun nyt on treffi-iltakin, niin voidaan nauttia pikkaisen arjen luksuksesta.”

“Mainitsiko meidän treffit hakemuksessa?” Maija nauroi.

“Ei tarvinnut - siellä ymmärrettiin ihan ilmankin!”

Vuosi on lähtenyt liikkeelle ja arki on täydessä vauhdissa. Talvi-illat ovat vielä pimeitä, mutta valoisa aika pitenee pikku hiljaa. Kevättä odotellessa me kaikki tarvitsemme toisinaan pientä piristystä, koska kuuluvathan myös ilot elämään. Olipa suunnitelmissasi sitten romanttinen ravintolailta Markon ja Maijan tapaan, juhlat ystävien seurassa tai hemmottelulahja itsellesi, autamme sinua mielellämme. Tee lainahakemus Euroloanilla: se on helppoa ja mutkatonta. Elämästä saa vähän nauttia myös lumen ja pakkasen keskellä - ja varsinkin silloin.